احتمالا برایتان اتفاق افتاده باشد که هنگام رانندگی در جاده یا مسیر خاصی، به تابلو هایی برخورد کرده اید که روی آن علامت پیکانی وجود دارد که شما را به سمت خاصی راهنمایی می کند و شما به ناچار باید از آن مسیر به راه خود ادامه دهید. این تابلوها با این هدف ایجاد شده اند تا رانندگان را متوجه تغییر مسیر جاده کنند. چنانچه راننده ای به این تابلو و علامت روی آن توجه نکند ممکن است دچار سانحه شود، در گودال بزرگی گرفتار شود، از پرتگاهی به دره پرت شود و چندین و چند اتفاق دیگری که می تواند در کمین راننده باشد.

با این اوصاف وجود و نصب چنین تابلوهایی در جاده ها کار بسیار حیاتی و مهمی است که قبل از وجوع حادثه باید اجرایی شود.

ریدایرکت در سایت

تابلوهای تغییر مسیری که در بالا گفته شد تقریبا با همان ماهیت و کاربردی که در جاده ها دارند در وب سایت ها نیز وجود دارند تا کاربران و ربات های گوگل، از نبود صفحات دچار سردرگمی نشوند.

تغییر مسیر صفحات سایت یکی از بخش های مهم در بحث بهینه سایت سایت یا سئو (SEO) محسوب می شود و در موقعیت های مختلف ملزم به استفاده از این مقوله مهم هستیم. ممکن است صفحه ای از سایت شما عمدا یا سهوا از سایت حذف شده باشد یا صفحه ای بهتر برای مضمون محتوای آن صفحه در نظر داشته باشید و بخواهید صفحه جدید جایگزین صفحه جاری شود، در این حالت اتفاقی که می افتد با حذف شدن صفحه جاری مکان قرارگیری آن صفحه در سایت خالی شده و در هنگام حضور ربات های گوگل در سایت، آن صفحه را ناموجود خوانده و خطای ۴۰۴ برای آن ثبت می کنند.

برای چلوگیری از بروز چنین مشکلی نیاز هست تا با ایجاد زنجیری رابط، لینک صفحه حذف شده را به لینک صفحه مدنظر ارتباط بدیم. با این کار کاربران مراجعه کننده یا ربات های کراولر (Crawler) با رسیدن به صفحه حذف شده، بصورت خودکار به صفحه جدید منتقل می شوند. این عمل در سئو ریدایرکت نامیده می شود.

چه زمانی از ریدایرکت استفاده می‌شود؟

ریدایرکت‌ به شما کمک می‌کند ترافیک صفحاتی که قدیمی یا حذف شده‌اند را به صفحات جدید منتقل کنید؛ ریدایرکت‌ در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • هنگامی که آدرس دامنه یک سایت تغییر می‌کند.
  • هنگامی که آدرس یک صفحه تغییر می‌کند یا آن صفحه را حذف می‌کنیم
  • هنگامی که بخاطر قدیمی بودن محتوا یا ساختار صفحه ای بخواهیم برای آن صفحه ای جدید در نظر بگیریم.
  • هنگامی که برای یک محتوای تکراری یا یکسان در سایت چندین آدرس متفاوت وجود دارد و به دلیل محدودیت Duplicate Content در سئو ناچاریم تمام آدرس‌ها را بر روی یک آدرس اصلی انتقال دهیم.

صرف نظر از هدف انتقال صفحات، ریدایرکت همواره به شیوه ای یکسان اجرا می‌شود. در این بین، تنها یک نکته اهمیت دارد و آن، تعداد صفحاتی است که قصد انتقال آنها را داریم.

زنجیره ریدایرکت چیست؟

زمانی که به هر دلیلی تعداد ریدایرکت صفحات سایتمان بقدری افزایش پیدا می کند که آمارش بطور کامل از دستمان خارج می شود و این مسئله باعث می شود در برخی موارد لینک ها را بصورت تو در تو و زنجیره وار به همدیگر ریدایرکت کنیم! به چنین اتفاقی زنجیره ریدایرکت یا Redirect Chains گفته می شود و متاسفانه در صورت بروز می تواند به سئوی سایت آسیب شدیدی وارد کند.

زنجیره ریدایرکت زنجیره ریدایرکت زمانی اتفاق می افتد که شما بخواهید بعنوان مثال لینک (A) را به لینک (B) ریدایرکت کنید، حال آنکه لینک (B) خود از قبل به لینک (C) ریدایرکت شده است و همینطور ممکن است لینک (C) نیز قبل تر به صفحه دیگری منتقل شده باشد و …

در این حالت ربات های خرنده گوکل با زنجیره طویلی از انتقال صفحات روبرو می شوند که در نهایت با عبور از سه زنجیر با درج خطای ۴۰۴ صفحه سایت شما را ترک می کنند.

زنجیره معیوب ریدایرکت

حلقه ریدایرکت چیست؟

تعدد انتقال زنجیره ای لینک صفحات ممکن است منجر به ایجاد حلقه ای شود که در آن لینک (A) پس از چندین انتقال نهایتا به خودش برگردد. این مشکل که بدترین شکل زنجیره ریدایرکت تلقی می شود حلقه ریدایرکت یا Redirect Loop نامیده می شود.

لوپ ریدایرکت معمولا کمتر اتفاق می افتد ولی چنانچه ایجاد شود علاوه بر مشکلات ذکر شده در بالا، میزان نرخ پرش سایت (Bounce Rate) را نیز افزایش می دهد. چراکه کاربر در یک حلقه باطل، نهایتا به صفحه اول باز می گردد و این کار باعث تجربه نامطلوب کاربر از سایت شده و از آن خارج می شود و احتمالا اینکه مجدد به آن باز میل به صفر می کند.

حلقه یا لوپ معیوب ریدایرکت

تاثیر زنجیره ریدایرکت در سئو

شکل گیری هر دو حالت زنجیره یا حلقه ریدایرکت می تواند برای سئوی سایت بسیار مضر باشد و نتیجه هر اقدام دیگری را تحت الشعاع قرار دهد:

  1. بودجه خرش سایت هدر می رود.
  2. سرعت بارگذاری (Loading) صفحات سایت با کندی همراه می شود.
  3. خزش (Crawling) ربات های گوگل روی صفحات سایت دچار مشکل شده و باعث سردرگمی آن ها می شود.
  4. در نهایت با ۴۰۴ گرفتن چنین صفحاتی از سمت گوگل باعث از دست رتبه صفحات (Page Rank) می شود.
  5. افزایش نرخ پرش (Bounce Rate)

چگونه زنجیره ریدایرکت را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی و تشخیص ریدایرکت های معیوب راه های مختلفی وجود دارد که در اینجا دور روش کاربری و رایگان را توضیح می دهم:

شناسایی از طریق ابزار Screaming Frog

اسکریمینگ فراق بعنوان یکی از ابزارهای قدرتمند حوزه سئو، برای این مشکل نیز راهکاری اختصاصی در نظر گرفته است. پس از اینکه تمامیت سایت را با نرم افزار Scraming Frog کراول کردید، از منوی Reports وارد بخش ریدایرکت ها شده و سپس گزینه Redirect Chains را انتخاب کنید.

با این کار ابزار اسکریمینگ فراق تمام صفحاتی که دچار مشکل زنجیره یا لوپ ریدایرکت شده اند را برای شما لیست خواهد کرد که براحتی می توانید این مشکل را برای صفحات درگیر رفع کنید.

شناسایی زنجیره ریدایرکت با اسکرمینگ فراق

شناسایی زنجیره ریدایرکت با سرچ کنسول گوگل

استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل و دیتای ذخیره شده سایت نیز می تواند روشی در دسترس برای شناسایی زنجیره های معیوب باشد. در سرچ کنسول زری منوی Imdexing تحت عنوان Pages حامل دیتای عظیمی از خطاها و هشدارهایی است که برای سایت شما ثبت و ضبط شده است.

برای شناسایی زنجیره یا حلقه های معیوب ریدایرکت در سرچ کنسول کافیست در بخش (Pages) باز شده دنبال خطای Redirect Error باشید. با بررسی این خطاها می توانید حلقه های معیوب ریدایرکت را شناسایی و رفع کنید.

شناسایی زنجیره ریدایرکت در سرچ کنسول گوگل

نتیجه گیری

با توجه به ماهیت این مشکل، شناسایی و رفع لینک ها و صفحات درگیر این جریان، کاری زمانبر است. اما بقدری در روند بهبود سئوی سایت شما تاثیر مثبت می گذارد که قطعا ترجیح می دهید زمانبر بودن آن را با جان و دل خریدار باشید!

  • با از بین بردن زنجیره معیوب جلوی هدررفت بودجه خزش سایتتان گرفته می شود.
  • سرعت بارگذاری سایت بهبود پیدا می کند.
  • و در نهایت باعث بهبود رتبه سایت می شود.

سوالات متداول

در اینجا سوالت متدوالی که بعد از خواندن مقاله ممکن در ذهن شما ایجاد شده باشد را پاسخ می دهم.

چه تعداد ریدایرکت برای یک صفحه مجاز است؟

بهتر است تغییر مسیر از یک صفحه به صفحه دیگر و غیره بیشتر از ۳ ریدایرکت نباشد. چراکه ربات های گوگل از تغییر مسیرهای ۳۰۱ روی هاب های متعدد پیروی نمی کند.

آیا ریدایرکت ۳۰۱ بهتر از ریدایرکت ۳۰۲ است؟

هیچ کدام “بهتر” از دیگری نیست، فقط عملکرد متفاوتی دارند.

در ریدایرکت ۳۰۱ یک صفحه برای همیشه به یک مکان جدید منتقل می شود این در حالیست که در تغییر مسیر ۳۰۲ صفحه بصورت موقت به مکان جدید منتقل می شود.

تفاوت بین ریدایرکت‌ها و تگ Canonical

در ظاهر ریدایرکت و تگ کنونیکال ماهیت یکسانی دارند ولی در عمل کار یکسانی انجام نمی دهند و نباید بجای یکدیگر استفاده شود.

استفاده از تگ canonical به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند از بین چند صفحه مشابه کدام یک صفحه اصلی است که می‌خواهید در نتایج جستجو به کاربر نشان داده شود.

ریدایرکت زمانی استفاده می شود که یک صفحه‌، دیگر وجود نداشته باشد یا تغییر کرده باشد، اما موقع استفاده از تگ کنونیکال یک نسخه دیگر از آن صفحه هنوز وجود دارد. شما از این تگ استفاده می‌کنید تا به موتورهای جستجو بگویید که کدام نسخه URL اصلی است.

 

 

میانگین امتیاز : ۴.۵